
?#LEKSYKON MECHANIKI 1 #DRAFT?
Czołem, z tej strony Tomek Dobosz z Gambit TV Tym razem nie na wideo, a w formie pisanej, będę Wam co tydzień przybliżał jedno hasło z „Leksykonu Mechaniki”. Zastanawiałem się jakim kluczem dobierać hasła. Alfabetycznie, jakościowo, wedle własnego widzimisię i nie znalazłem odpowiedzi.
Jednak pomysłodawcy tego cyklu podrzucili mi pierwsze hasło, więc zaczynamy od draftu.
Draft to mechanika polegająca na tym, że gracze po kolei wybierają jakiś element ze wspólnej puli.
Tym elementem mogą być karty, zasoby, kości, pionki, cokolwiek. Co istotne w draftingu, gracz musi mieć wybór, co dobierze.
Draftować można z jednej dużej puli dostępnej dla wszystkich, lub z jej części dostępnej tylko dla nas w danym momencie. Na przykład pula kart zostaje rozdana między graczy. Każdy gracz bierze jedną kartę z tego co dostał, a resztę przekazuje przeciwnikowi obok.
W drafcie zwykle bierzemy sobie to, co jest nam potrzebne. Jednak istnieje zjawisko hate-draftingu, polegające na tym, że zabieramy z puli element nam niepotrzebny. Jednak kluczowy dla przeciwnika. Biorąc go nie realizujemy własnej strategii, ale niszczymy tę przeciwnika.
Draft sprawia, że gracze muszą na bieżąco aktualizować swoją strategię. Mają też pełną, lub częściową informację na temat tego jakie karty, kości, zasoby są w posiadaniu współgraczy.
Znane gry z mechaniką draftu:
– 7 Cudów Świata
Gracze dostają na rękę po 7 kart. Wybierają w sekrecie jedną z nich, którą zagrają w danej turze. Po tym jak wszyscy wybiorą (wydraftują) kartę odkrywają ją i wykonują przy jej pomocy akcję. Resztę kart przekazują graczowi obok, do kolejnego draftu
– Inis
Gracze dostają na rękę po cztery karty akcji. Draftują z nich w sekrecie jedną, dodając ją do swojej puli kart, które będą używali do wykonywania akcji w trakcie danej tury rozgrywki. Resztę kart przekazują do gracza siedzącego obok. Inaczej niż w „klasycznym” drafcie, gdzie wydraftowanych elementów nie można wymieniać. Tu gracze mogą wymienić już wydraftowane karty na inne z właśnie otrzymanego zestawu
– Blood Rage
Gracze dostają na rękę karty, które są wykorzystywane do rozwoju ich klanu, wzywania potworów, walki, czy tworzenia wypraw. Draftują z nich w sekrecie jedną, dodając ją do swojej puli kart, które będą używali do wykonywania akcji w trakcie danej tury rozgrywki. Resztę kart przekazują do gracza siedzącego obok.
– Coimbra
Gracze draftują kolorowe kości ze wspólnej puli. Dodają je do swojej puli kości, których używają do wykonywania akcji w danej turze. Wartość draftowanej kości ma znaczenie przy kolejności wykonywania akcji i przy określaniu kosztu tej akcji. Kolor kości ma znaczenie przy uruchamianiu specjalnych torów „dochodu”
– Trismegistus: Ostateczna Formuła
Gracze draftują ze wspólnej puli kości, których będą używać do wykonywania akcji. Symbol i kolor kości określają jakie akcje można wykonać przy pomocy tej kości. Liczba kości z danym symbolem, jaka była w puli w momencie wydraftowania danej kości określa siłę danej kości (ile akcji możemy za jej pomocą wykonać)
– Zamek Smoków
Gracze draftują kamienie z planszy, przenosząc je na swoją planszetkę gracza. Starają się zbudować na swojej planszy układy z kamieni tego samego koloru, aby zdobywać punkty.
Autor: Gambit TV
Ilustracje: BGG
Jeśli chcielibyście kupić którąś ze wspomnianych gier, oto linki:
Zamek
Smoków: http://bit.ly/zameksklep
Trismagistus: http://bit.ly/2txvPIO
Coimbra: http://bit.ly/coimbrasklep
Blood Rage: http://bit.ly/bloodsklep
Inis: http://bit.ly/inissklep
7 cudów świata: http://bit.ly/7wonderssklep
#draft, mechanika gier planszowych